Minulta kysytään aina välillä millä varusteilla ja vaunuilla pääsisi valjakkoajossa alkuun. Ajattelin vastata kuvien kera niin asia säilyy täällä tuleville kyselijöille. Tämä on täysin oma mielipiteeni ja muita mielipiteitä löytyy varmasti myös. Tarkoitus ei myöskään ole mainostaa tiettyä valmistajaa vaan avata mihin vaunujen valinnassa tulisi kiinnittää huomiota.

Lähtökohtia ajamisen aloittamiseen on tietenkin erilaisia ja se vaikuuttaa siihen mitkä vaunut sopii hevoselle parhaiten. Jos hevonen on ajettu aikaisemmin ja sillä on kokemusta erilaisiesta vaunuista kuten koppiksista, reestä tai heinäkärryistä voi aloittaa heti vaikka maratonvaunulla. Jos hevonen on vasta opetettu ajoon koppiksilla, ilman vetoliinoja, on hyvä jatkaa yksiakselisella vaunulla joissa on suorat aisat kunnes hevosella on enemmän vetokokemusta. Maratonvaunut on sinänsä vakaat mutta kääntyvä etuakseli, eli kääntökehällinen vaunu, ei salli sitä että hevonen ei jossakin tilanteessa suostu liikkumaan eteenpäin, kääntyy vaunun ympärillä tai alkaa peruuttamaan holtittomasti. Näissä tilanteissa maratonvaunu on herkästi nurin. Maratonvaunut voivat myös olla esim. nuorelle 3 tai 4v ponille melko raskaat ja vaarana on että poni oppii väärän tavan vetää vaunuja jos voimat ei riitä. Toki voi aloittaa hyvin lyhyillä pätkillä, mutta usein kuski haluaa päästä ajamaan ja harjoittelemaan hieman enemmän.

Alkuun pääsee vaikka koppakärryillä tai ponikärryillä, joihin on lisätty vetokarttu. Valjakkoajossahan käytetään valjaita, joissa hevonen vetää vetoliinoilla jotka kiinnittyvät joko rintaremmiin tai juhlavaljaissa längkiin. Vetokartun idea on yksinkertaisesti myödätä hevosen lapojen liikettä kun hevonen liikkuu ja vetää samalla ravipuolta painavempia vaunuja.

Tässä kuvassa hevosella on koppikset joihin on hitsattu vetokarttu.

koppiskartulla

Itse aloitin aikoinaan Börjesiltä ostetuilla ponikärryllä, jossa ei ollut minkäänlaista jousitusta tai jarrua ja pyörät olivat niin hepposet että ne saattoivat vääntyä jos vahingossa ajoi nyrkin kokosen kiven yli. Niihin hitsattiin yksinkertainen karttu ja ajoimme niillä Casperin 4v-kauden.

Tässä jo niistä paljon hienommat versiot:

viljarshop_ponikarryt

Ponikärryn kuva lainattu täältä:  www.viljarshop.com/tuote/karryt-ponille-globus-easy-entry/GL476610/

Edellä mainituilla kärryillä pääsee alkuun mutta kuski istuu niin alhaalla että ajoasennon ja ohjastuntuman löytäminen on hankalaa. Lisäksi ei pahemmin näe mihin ajaa.

Meidän valjakkoajon sisäänajoon tarkoitetut vaunut näyttävät tältä.  Huom! Puhun nyt sanalla vaunut enkä kärry, tästä valjakkoajon porukka on melko tarkka! Älä siis kutsu kenenkään vaunuja kärryiksi! =)

harkkarit

troed

Kuvan vaunut ovat Troedin sisäänajovaunut. Niitä ei käsittääkseni enää valmisteta, mutta alla olevat “Tidaholmin 201 inkörning” vaunut ovat ihan vastaavat. (http://www.tidaholmsvagnar.se/enbet-h%C3%A4st.html ja valitse sivulta Rockard 201 inkörning)

tidaholm_inkorning

tidaholm_201

Myös toisen valmistajan, mutta matalemmat:  http://www.driveout.se/rockard-do-traning/317-0

Mikä tekee näistä vaunuista hyvät?

Vaunuissa kuski istuu tarpeeksi korkealla ja ajoasento on valjakkoajoon sopiva. Vaunut ovat yli 1.5m leveät eli melko vakaat vaikka yksiakaseliset. Aisat kiinnittyvät korkealle jotta hevonen potkiessaan ei saa jalkaa aisan yli. Kuskin edessä on korkeasuoja estämässä potkun yltämisen vaunuun. Vaunuissa on karttu mutta vetoliinat ovat korkealla, eli jalka ei taaskaan pääse liinan yli. Aisojen väli on koppiksia leveämpi, joten hevoselle jää tilaa taipua aisojen välissä ja sillä voi tehdä tiukempia käännöksiä ja ympyröitä. Aisat ovat myös lyhyemmät koska hevosen takajalat mahtuvat enemmän “vaunujen alle” kuin koppiksilla.

Harjoitusvaunu nimikkeellä löytyy myös vaunuja. Toinen nimi melko samantyyppisille on ajelutusvaunu. Vaunuja paremmin tunteva osaa ehkä vielä tarkentaa eroja, mutta käytännössä niissä on takana paremmin tilaa matkustajille istua. Niissä ei niinkään ole ajateltu groomin parasta mahdollista työskentelyä vaunujen tasapainottamiseen. Jos tähtää valjakkoajossa kilpailsemiseen suosittelen sen takia oikeita maratonvaunuja, vaikka hieman vanhempiakin. Jos kuski on aloittelija, on groomikin (valitettavan) usein sitä ja silloin hyvät vaunut tuovat turvallisuutta maratonille. Harjoitusvaunulla ajavalle tulee joka tapauksessa vaununvaihto ajankohtaiseksi heti kun vauhtia tulee maratonille lisää.

Tässä harjoitusparivaunu jolla Schanne on pääasiassa kotona ajanut. Kilpavaunujen lisäksi harjoitusvaunut on hyvä tapa säästää vaunujaan ja ilmakumipyörillä meno on mukavampaa. Mutta ensimmäiseksi vaunuksi en suosittele.

pariharjoitusvaut

Kuvan punaiset vaunut kulkevat meillä nimellä Kukkavaunu. Muistaakseni Kaisu sanoi että niistä ei puutu kuin kukkalaatikot taakse, siitä nimi. =) Lyhtytelinessä on kotitekoisena lisävarusteena uloskäännettävät telineet heijastimin ja paikat pyöränvaloille pimeällä ajoa varten.

Vielä varoituksen sanat uusiin valjaisiin ja vaunuihin liittyen:

  • Hevosen valjastusta on aina muutettava varoen. Mäkivöitä, vetoliinoja, häntäremmiä tai mitä tahansa muuta ei kannata yhtäkkiä lisätä hevosen valjastukseen ja lähteä kylimiltään ajamaan. Kannattaa aina ohjasajaa ja antaa hevosen tottua ja ottaa mahdolliset reaktiot siinä vastaan. 
  • Silmälapuilla ajettua hevosta ei kannata kokeilla ilman varotoimenpiteitä ilman silmälappuja, eikä toiste päin.
  • Uudet vaunut voivat pitää hevosen mielestä erilaista ääntä kuin edelliset.
  • On nopeampaa edetä askel kerrallaan turhan varovaisesti kuin korjata tilannetta kun hevonen on päässyt pelästymään! 

Huh! Olipa jotenkin vaikea aihe saada kirjoitettua! Meni monta päivää yrittäessä saada valmiiksi ja siinä välissä tuli mieleen paljon kivempia aiheita. Jospa nyt pääsisin niihin!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *